1. oktober 2011

Elg som nærmeste nabo








Fantastisk fasinerende å ha disse mektige dyrene på så nært
hold, selv om det byr på visse utfordringer.
Hage + elg og rådyr = ingen god kombinasjon.
Stort sett alt i hagen står på lista over " livretter" hos disse dyrene,
så her gjelder det å være kreativ for å verne om sine hageskatter.

... parfymerte hårballer, det liker ikke elg og rådyr.
For noen år siden fikk jeg tips om å legge ut menneskehår
for å holde vilt bort fra hagen.
 Siden jeg har et nært jobbsamarbeid med frisører,
har jeg rik tilgang på akkurat dette, menneskehår.
Isteden for å legge håret ut på bakken, fikk jeg en annen ide.
 Fyll hårnett med hår og knyt sammen med hyssing så det blir til en liten ball.
For å forsterke menneskelukten, sprayes hårballene med f.eks parfyme. Du har sikkert
en gammel parfymerest, eller en parfyme du har fått i gave, og ikke liker så godt :-).

Er det busker og trær du vil beskytte, henger du opp hårballene.
Er det stauder og løkblomster, setter du ned blomsterpinner
e.l og fester hårballene på disse.

Snakk med frisøren din, han eller hun vil sikkert ordne med hårnett og
samle sammen dagens "avklipp" så du har til "viltskremsel" i hagen din ;-).
NB! Det har funket i min hage....

Det er ikke bare på våren, når spirene og nyskuddene
er ferske, at elgen synes hagen er fristende. Det kan også være
nå på høsten, så heng opp disse hårballene ellerede nå i høst.
Hårballene slites selvfølgelig istykker  av vær og vind etterhvert,  
så de må fornyes.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar